torsdag den 11. marts 2010

iMac - iLike - iWant

Mac? - tør jeg skifte fra Windows til mac. Windows - det velkendte system jeg har benyttet siden jeg startede i IT branchen i 1990. Windows med alle sine dårligdomme og med sine dejligheder. På billedet vises en iMac med en lækker 24tomme skærm. Computeren og skærmen er bygget sammen i ét kabinet, skabt ud af ét stykke aluminium. Finish for alle pengene. Vil tage sig rigtig godt ud på mit skrivebord, og faktisk passe perfekt med skærmstørrelse mht afstanden fra skærm. Jeg er betaget og jeg er fristet. Mac verden er så brugervenligt og er, uanset produkt Apple sender på gaden, standarden for alle andre at gå efter.
Men hvad med alle mine windows programmer. Kan jeg benytte min outlook, min word osv. Hvordan bliver det at dele filer med vennerne i windows verdenen?
Heldigvis kan jeg da lige starte her, for Apple er jo godt klar over de overvejelse windows folk som jeg sidder med: Getting your first mac - start here - jeg er i hvert fald fristet - meget.

Plus og minus (jf. PC-World, se artikel i pc-world):

+ Design
+ Alt-i-en-løsning
+ Rigtig god skærm
- For få udvidelsesmuligheder såsom SD-slot eller USB-porte
- Et fremmed styresystem for mange eksisterende pc-brugere
- Ser man rent på hardwaren betaler du mere for den samlede enhed, end hvad det ville koste hver for sig.
- Grafikkortet er i den lave ende af skalaen og ikke egnet til spil.

7 kommentarer:

  1. Jytte Klainberger12. marts 2010 kl. 06.50

    Søde Morten - jeg bragte netop mi iMac hjem fra Fona igår............og sir' dig DEN ER SPRØD
    Så smuk, så lækker, så hurtig.......ja og så pynter den sgu i vores lille stue ha ha ha
    Har valgt 27" skærm med trådløs mus og tastatur.....og til start købt EyeTv til, så har vi fluks et ekstra tv som tilmed man optage alle de digitale programmer som vores VHS har givet op overfor.

    REAL Mac lovers putter jo ikke windows på......men ved faktisk heller ikke lige hvad vi gøre.....men har altså både online muligheder herfor eller adskillige windows pc'er som stadig køre......

    Kan kun sige......YouMUST HAVE Morten

    SvarSlet
  2. Morten det er en test af en gammel model, som ikke kan købes mere, og med al respekt for PC-World, så elsker de altså PC'ere. Naturligvis er der ting som er bedre ved en PC, men det opvejes mere end rigeligt af de punkter hvor Mac'en er bedst. Men du skal ikke installere Windows på den, så skal du købe en PC. Den eneste ulempe jeg kan se ved IMac'en er at skærmen dør sammen med Computeren. Når det er sagt, tror jeg ikke du kan lave en PC med en 27 tommer skærm i den kvalitet, for samme pris.

    SvarSlet
  3. Du har jo også set, hvor fin den ser ud på mit skrivebord!!
    Du kan ihvertfald få Microsoft Office pakken til mac... og derudover melder jeg pas – har jo aldrig ejet en PC, hvilket jo er forståeligt ;·)

    SvarSlet
  4. Hej Alle - tak for jeres bidrag. Jeg går så absolut også efter den med 27" skærm.
    Ja, Karin den ser bare godt ud på dit kontor.

    Jeg skal lige have fundet en finansiering - med konen - og så skifter jeg. 100%.

    SvarSlet
  5. Jeg vil også have en 27" og ikke bare "nøjes" med en 24" - jeg vil - jeg vil - jeg vil! ;-)

    SvarSlet
  6. Anette - det skal jo gerne harmonere med ens behov - og der er mine jo laaangt større og vigtigere end sådan en grafiker(skråstreg)designer(skråstreg)reklametegner(skråstreg)layouter. Det kan du da nok forstå :)

    SvarSlet
  7. Årh, ja ... selvfølgelig !!! ;-)

    SvarSlet