mandag den 29. marts 2010

David Bowie - Station to Station

I 1976 udgave David Bowie sit 10'nd studie album: "Station to Station". Jeg blev kæmpe Bowie fan der i midten af 70'erne. Husker ikke helt rækkefølgen på mine først købte albums til pladespilleren, men husker at følgende var blandt de første: City Boy's anden albumudgivelse fra 1976 med "Dinner at the Ritz" som jeg købte på blå mandag i maj 1976 (eller 77?), 10cc's andet album "Sheet Music" udgivet i 1974 samt David Bowie's "Station to Station" fra 1976.
Jeg fik julen 1977 "Heroes" fra 1977, efter at have rålyttet til bibliotekets "Low" med Bowie ligeledes fra 1977. Min bror Kim var meget spændt på OM jeg nu kunne lide dette stilskifte med Bowie. "Low", "Heroes" og "Lodger" regnes for Bowie's Berlin-triologi og adskilte sig meget fra tidligere udgivelse - bl.a. p.g.a. et samarbejde med produceren Brian Eno - der siden har været bag knapperne for store kunstnere som U2, herunder co-producer på "The Unforgettable Fire" (1984), "The Joshua Tree" (1987), "Achtung Baby" (1991), og "All That You Can't Leave Behind" (2000) sammen Daniel Lanois, og solo-producer på 1993's "Zooropa". Af andre kunstnere Eno har hjulpet skal nævnes Coldplays geniale: "Viva la Vida or Death and All His Friends" fra 2008. I øvrigt alle bands jeg er ret glade for :)
Forleden fik jeg så anskaffet mig et gammel eksemplar af "Station to Station" på vinyl - som i de gode gamle dage. Album skal og kan ikke spilles - men skal op på væggen, hvor Bowie skal æres og mindes. Bowie forever.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar