onsdag den 12. maj 2010

Støv på hjernen...

Jeg har fået støv på hjernen. Sådan at forstå at al min hjerneaktivitet kredser om det pokkers støv der desværre har fundet vej ind i mit nye brugte Canon EOS 50D (læs tidligere blog).
Jeg rensede ellers kamera inden i - spejlet - da jeg troede fejlen var der. Men det hjalp ikke. Stadigvæk når jeg kikkede i søger var der fuld af støv og nærmest et lag snask. 
Jeg fandt så ud af at støv ikke fandt vej til billederne - beroligende men irriterende at jeg ikke magtede at undersøge det inden jeg gik i gang med hovedrengøringen i kamerahuset. Det er trods alt ikke uden risici.
Det skidt jeg kan se i søgeren, sidder enten på spejlet, matskiven eller prismet. Det er åbenbart helt normalt at der efterhånden sætter sig støv der, men det har ingen betydning for de billeder jeg tager. 
Man kan godt rense støvet væk, men både spejlet og matskiven bliver meget nemt ridset, så det skal gøres meget forsigtigt, ellers får man bare ridser i stedet for støv.

Der er den mulighed at jeg kan udskifte matskiven til en ny, det vil løse problemet, indtil den også bliver støvet. En ny matskive til 50D’eren koster ca. 250kr.

Støv er de digitale spejreflekskameraers absolutte hovedfjende, så her er nogle tips fra min foto-buddy Lars Stokholm til at undgå støv i kameraet:

  1. Skift optik så sjældent som muligt. Støv kommer kun ind når optikken er taget af kamerahuset.
  2. Skift aldrig optik udendørs, specielt her om foråret. Pollen sætter sig alle steder i kamerahuset, og det klistrer, så det er næsten umuligt at fjerne igen uden at ridse.
  3. Tag aldrig optikken af når kameraet er tændt. Billedsensoren er statisk elektrisk når kameraet er tændt, så den suger støv til sig.
  4. Når du tager optikken af, så vend kamerahuset sådan at hullet er nedad, og vend det ikke om før den nye optik er sat på.
  5. Hvis det er strengt nødvendig at skifte optikken ”i marken”, så sørg for at komme ind i en bil, eller find et sted hvor der er vindstille, så støv og pollen ikke kan blæse ind i kameraet.
  6. Sørg i det hele taget for at optik skiftene går så hurtigt som muligt, så der er så kort tid som muligt hvor kameraet er åbent.

Hans løsning på problemet er kun at have én optik, som han så aldrig skifter, det sparer ham for meget støv.. ;-)
Men det koster selvfølgelig lige ekstra kamerahuse.

Nu er det op til mig hvad jeg vil gøre ved støvet, for det nager og nager oveni. En løsning skal jeg have fundet. Jo, jeg har rigtig nok fået støv på hjernen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar